“Masterstudenten snel vertrouwd met intuïtieve TR2 Tripod-software”
Wat is de meest effectieve manier om studenten kennis te laten maken met incidenten- en ongevallenanalyse? Door cases uit de praktijk te bespreken. En door risicoanalyses te laten uitvoeren met de TR2 Tripod Beta-software van Kuiper & Burger. “De masterstudenten raakten snel vertrouwd met de intuïtieve software”, zegt Tomasz Ewertowski van de Technische Universiteit van Poznan.
“Van bekende ongevallen of incidenten maak ik casestudies die studenten in kleine groepen moeten analyseren. Dat begint bij het opbouwen van een keten van gebeurtenissen. Om vervolgens de oorzaken te bepalen en ze toe te wijzen aan verschillende basis risicofactoren. Ook moeten ze preventievemaatregelen en de effectiviteit daarvan in kaart brengen. Tot slot moeten ze corrigerende maatregelen voorbereiden om het risico te verminderen en herhaling te voorkomen. Jullie software lijkt me zeer geschikt voor mijn lessen.” Met die boodschap nam Tomasz Ewertowski contact op met Kuiper & Burger.
Ontwikkeling stimuleren
Ewertowski deed eerder zelf veel onderzoek naar ongevallen en incidenten, met name in de luchtvaart en de OSH-branche. Sinds 2017 is hij docent aan de Technische Universiteit van Poznan en geeft hij bij het Instituut voor Veiligheid en Kwaliteit les aan masterstudenten. Hij wil niet alleen zijn kennis delen, maar zijn studenten nu ook vertrouwd maken met de TR2 Tripod-software. De 30 masterstudenten per semester kunnen nu ervaring opdoen met de software. Iets dat past bij de ambitie van Kuiper & Burger om jonge mensen te stimuleren met hun ontwikkeling.
“Studenten ontvingen scenario’s van incidenten of ongevallen die ze met behulp van de TR2-software moesten uitwerken. Daarbij bleek het deel BOWTIE voor het beheersen van veiligheid eenvoudiger voor de masterstudenten, dan de incidentanalyse met het TRIPOD-deel. Dit had meer te maken met het begrijpen van de tools en het trekken van conclusies, dan met de software zelf. Het duurde niet lang om studenten vertrouwd te maken met het programma. En al na één kennismakingsles konden ze beginnen met oefenen.”
Meerwaarde
Voor de studenten waren in korte tijd veel stappen te zetten. Van de gebeurtenissen bepalen tot en met het prioriteren van corrigerende maatregelen, die uiteindelijk in een actieplan uitmonden. “Helaas was er geen tijd meer om meer ervaring met de software op te doen. Dat gaan we in volgende semesters steeds beter doen. De tool is simpelweg interessant en veelbelovend. En studenten krijgen meerwaarde voor bedrijven als Kuiper & Burger als ze de arbeidsmarkt op gaan.”